neděle 13. srpna 2017

Přírodní perly západního Norska (III)

(předchozí článek Přírodní perly západního Norska II)
Náročné výstupy na hory Englafjell a Manen

Za krásného slunečného rána s modrou oblohou opouštíme autobus, který nás vyložil na okraji obce Uskedalen, a vydáváme se na túru.
Stoupáme řídkým březovým a olšovým porostem podél divokého potoka, začíná pršet a navíc zjišťujeme, že jsme se dali špatným směrem.
Musíme se kousek vrátit, potok překonáváme po můstku a dál stoupáme. Záhy se dostáváme nad hranici lesa, dokonce přestává pršet a když se otočíme, naskýtá se nám výhled na fjord.
Na rozcestí se dělíme na dvě skupiny, my „dravci“ odcházíme doleva, abychom si výstupem na Englafjell neboli Andělskou horu (1200 m) přidali čtyři sta výškových metrů, pak se sem vrátíme a budeme pokračovat za ostatními výstupem na Manen.
Míjíme několik menších ples a znovu začíná pršet. Výstup je náročný, naštěstí kameny ani velké skloněné kamenné plochy nekloužou.
Na vrcholu máme štěstí, že se nám alespoň na pár minut otevře výhled do okolí. Dlouho se nezdržujeme, uděláme společné foto a stejnou cestou se vracíme dolů.
Dlouho si výhledů neužíváme, na rozcestí už zase prší, a docela vydatně! Výstup na Manen (1014 m) je méně náročný, ale zdá se nekonečný. Když už jsme konečně nahoře, štěstí nám zase přeje! Mraky na čas odplouvají a pod sebou vidíme poměrně velký kus Hardangerfjordu a z něj se nořících ostrůvků.
Sestup dolů po kamenech je náročný, ale cesta z úpatí do Uskedalenu je hotové utrpení. Špatné značení je to nejmenší zlo, horší je, že cesta vede podmáčeným terénem s vysokou trávou, mechem, borůvčím a později i hustým mladým listnatým lesem příkře dolů, mnohdy stružkou plnou vody. A bonbónek na závěr – těžba v lese a takřka neschůdná překážka v podobě kamenito-bahnitého svahu vytvořeného nedaleko odstaveným bagrem. Dál už naštěstí vede široká lesní cesta a za chvíli už máme autobus na dohled. U něj nás netrpělivě očekává Kristian Bringedal, reportér místních webových stránek, aby si nás vyfotil a vyzpovídal. Ještě téhož večera je na www.uskedalen.no fotka a článek s nadpisem Česká skupina po výletu na Englafjell a Manen:

Poněkud zmatený text informuje o „horské skupině Alpina z České republiky, která byla dnes na výletě na horách Englafjell a Manen. Skupina 42 turistů se rozdělila do dvou skupin, jedna se vydala na Englafjell a druhá na Manen. Turistický operátor Alpina z České republiky se specializuje na výlety do Norska, tato skupina kempuje v Sundalu a i když to dnes nebylo nejlepší, všichni jsou s výpravou velmi spokojeni. V Uskedalenu jsou nádherné hory a průvodce slibuje, že se příští léto vrátí s novými skupinami.“
V závěru článku autor nezamlčel, že byl obdarován plechovkou plzeňského s obsahem alkoholu 4,4 %, vysvětlil kde Plzeň leží a že pivovar existuje od roku 1842.