sobota 14. ledna 2017

Večerní Prahou__________________ _______aneb Jak se v Praze svítí plynem

Pochod připravila sekce IVV/IML Programové rady ústředí KČT ve spolupráci s Pražskou plynárenskou v rámci oslav 170 let pražského plynárenství.

Od dopoledne se toulám Prahou. Jednou z mých zastávek je restaurace U Zajíce v historickém domě U Zlatého melounu v Michalské ulici. Byla otevřena 1. dubna 2015 v barokním měšťanském domě, jehož stavební dějiny sahají až do 13. století. Od roku 1828 v něm působila Linkova taneční škola, kam docházeli čeští literáti Jan Neruda, Adolf Heyduk a další. V roce 1863 se zde poprvé tančila Česká beseda a v tomto slavném období tu sídlila také půjčovna pian a hudební ateliér. Právě sem přicházeli a hráli velikánové hudebního světa - Petr Iljič Čajkovskij, Sergej Rachmaninov nebo Edvard Grieg, jejichž slavná jména jsou dodnes uchována v pamětní knize. Nynější restaurace U Zajíce vznikla v suterénu, v historických sklepních prostorách o rozloze 500 m2, kterým dominují velké kamenné klenby. Čepuje se zde pivo z Kynšperského pivovaru, pochutnávám si na speciálním medovém pivu vařeném podle staré receptury pocházející od šlechtické rodiny Haasů z Hasenfelsu (podotýkám, že zajíc se německy řekne der Hase), která Kynšperský pivovar vlastnila v letech 1840 až 1945.
Pivovar Kynšperk byl uzavřen k 30. 12. 1951 s výjimkou sladovny. Zařízení pivovaru bylo odvezeno a z objektů byly vytvořeny sklady. Nová kapitola pivovaru v Kynšperku se začala psát v roce 2010, kdy celý areál pivovaru koupila společnost Absolut Active, s. r. o. Praha ruského podnikatele Sergeje Černičkina. Od roku 2011 byl postupně rekonstruován na komplex pod názvem Kynšperský dvorec.
Od sídla KČT v Revoluční ulici procházíme ulicemi Dlouhou, V Kolkovně, Širokou Pařížskou, míjíme hotel Intercontinental, přecházíme Čechův most a stoupáme šikmo vlevo nahoru k Hanavskému pavilonu.
Před námi je Kramářova vila. Po mostě přecházíme rušnou ulici a pokračujeme parkem na jeho okraj s krásným výhledem na Prahu.
Míjíme letohrádek královny Anny, přecházíme ulici U Prašného mostu do ulice Nový svět, Černínskou ulicí nahoru a procházíme mezi Loretou a Černínským palácem, kolem křížku Jana Masaryka na zdi do Loretánské ulice.
Na Hradčanském náměstí přicházíme k osmiramennému litinovému sloupu pouličního plynového osvětlení. Byl vyroben v roce 1876 podle návrhu architekta A. Linsbauera a je jedním z mála dochovaných v Praze. Zdobí jej čtyři ženské postavy a osm novobarokních ramen se svítilnami.
V minulosti bylo po Praze kandelábrů více, v roce 1985 je však nahradily sloupy elektrického osvětlení. Od roku 2002 se postupně plynové lampy do pražských ulic vracejí.
Přicházíme včas – právě probíhá ukázka rozsvěcení plynových lamp s výkladem Ing.&nbspJana Žákovce z Plynárenského muzea.
Trasa od Hradčanského náměstí do cíle pochodu vede místy, kde je obnoveno plynové osvětlení. Kolem sochy T. G. M. scházíme do Nerudovy ulice na Malostranské náměstí, míjíme chrám sv. Mikuláše a Malostranskou mosteckou věží...
... procházíme na Karlův most, z něhož máme krásný výhled na všechny strany.
Rudolfinum z Karlova mostu
Z Karlova mostu se dostáváme na Křižovnické náměstí s raně barokním kostelem sv. Františka z Assisi s mohutnou, čtyřicet metrů vysokou zděnou kopulí...
... a sochou Karla IV.
Odbočujeme vpravo na Smetanovo nábřeží, z něhož se nabízí nádherný, klasický a přitom nikdy neokoukatelný výhled na osvětlený Pražský hrad.
Procházíme Národní třídou mezi kavárnou Slávie a osvětleným Národním divadlem k rotundě Nalezení sv. Kříže v ulici Karolíny Světlé, kolem Náprstkova muzea a Betlémské kaple na Betlémském náměstí na Staroměstské náměstí a Celetnou ulicí na Ovocný trh. Mezi Stavovským divadlem a Karolinem se dostáváme do Havelské, na Uhelný trh a Perlovou na Národní třídu. Před cestovní kanceláří FIRO-tour vcházíme do průchodu na nádvoří budovy, kde je sídlo Pražské plynárenské a cíl dnešního pochodu. Fronta je dlouhá a jen pomalu postupujeme. K cílovým razítkům se propracováváme až po hodině a čtvrt (!), alespoň že nám sponzor zpříjemňuje čekání svařeným vínem nebo grogem...
(Následující článek Zimní Prahou 2017)