sobota 8. října 2016

Co jsem také přečetl_______________ ______________Prostopravda/Paměti

Návštěva domu Mikuláše Dačického v Kutné Hoře (naleznete na tomto blogu zde) mě inspirovala k tomu, abych si vypůjčil knihu, z níž nám jednou při hodině dějepisu předčítal Dr. Zdeněk Jelínek.

Mikuláš Dačický z Heslova (1555–1626) je výjimečný případ satirika, který zároveň píše paměti. Jeho dílo – Prostopravda a Paměti – jsou citlivým záznamem jak současného dění, tak postoje českého člověka k tomuto dění i jeho vzpoury proti společenskému řádu. Člověka nikoli průměrného, jemuž nadání, vzdělání a rozhled i trpké zkušenosti bouřliváckého života dovolují v pokročilejším věku zamýšlet se nad smyslem společenských úkazů, rozumět jim a tušit za nimi blížící se katastrofu světa, ve kterém žil, i katastrofu národní.
Tento historicky a umělecky cenný literární odkaz humanistického básníka konce 16. a počátku 17. století zahrnuje sbírku mravoličných a mravoučných veršování Prostopravdu, která vznikla v letech 1619–1620, a kronikářské Paměti, sahající od roku 1278 až do roku 1626. Drobné básně i velké dramatické skladby Prostopravdy, první sbírky básní českého autora v naší literatuře, útočí na soudobou politickou situaci, církev i jednotlivé osoby. V Pamětech zachytil Dačický nejen své vlastní vzpomínky, nýbrž sebral a přepsal i kronikářské záznamy pěti generací svých předků. Na pohled drobné, nevýznamné události ze života měšťanů Kutné Hory, kde žil Dačický i jeho předkové, zaznamenávané nikoli pro veřejnost, nýbrž pro potomky rodu, jsou jedinečným pramenem pro historii Kutné Hory, pro dějiny hornictví i života městského lidu u nás na sklonku 16. a poč. 17. století. 
Počátek a konec sbírky básní Prostopravda tvoří básně obecně moralistní a sentence, střed sbírky velké básně mravokárné a satirické. Z výše zmíněného čtení Dr. Jelínka mi v paměti navždy utkvěly části básně Tragedie Masopusta, báseň ve tvaru dialogu, určené k masopustním hrám. Teď ji tady mám celou:

                                                Tragedie Masopusta, 
                                                jenž jse v světě páše zhusta, 
                                                tuto jse vám vypisuje, 
                                                marnost nad marností sluje, 
                                                mnohé lidi zavozuje

                                                Nuže, chaso, také zhůru,
                                                Havle, vezmi k tanci Důru
                                                i tu Mandu, línou můru.
                                                A ty Janku, chyť Johanku!
                                               Což ji neznáš, však jest z Kaňku.
                                               Přivedla i Marjánku.
                                               Jest i Salička hotova,
                                               přišla sem naschvál z Hlízova.
                                               Stojí tamto i Alína,
                                               přiběhla také z Malína,
                                               s Martou z Starého Kolína.
                                               Též krčmářka z Hodonína.
                                               Připítež jim také vína!
                                               Panně Bítě a Judytě
                                               i tý Markétě, šumplitě,
                                               udělejtež to a brzy,
                                               rádyť splní i podrží.
                                               Čekáť na to i panna Kačka,
                                               zapoťtež jí též valáška.
                                               Však vždy sedí velmi zticha,
                                               po svém milém velmi vzdychá
                                               a ráda jse také píchá,
                                               an mnohá stará neplecha
                                               k starosti toho nenechá.
                                               Tamto za kamny Keruše
                                               vzala pěknou sukni na se.
                                               Vytáhniž ji, však jest naše.
                                               Hle, dívá jse i Dorotka,
                                               neníť také hrubě krotká.
                                               A ráda tancuje Kotka,
                                               pozdvihujíce podolka.
                                               Též jse volně, čerstvě potká.
                                               Umí jse brániti lehna,
                                               ošoustala sobě stehna.
                                               K tomu čistě zadkem zmítá,
                                               k porážce povolná, hbitá.
                                               Při nich sestra a má tetka,
                                               střeštěná jako já všecka.
                                               Lída pak za toho boje
                                               jest juž také nahotově.
                                               Smí jse potkat s tuhou zbrojí
                                               s svou sestrou ...
                                               přemohouc rejthara spolu,
                                               že k posledku musí dolů.
                                               Jestli pak tu více která?
                                               Máť zde býti i Estera,
                                               připověděla hned včera.
                                               Půjde s ní k tanci Klempera,
                                               neb jse vždycky na něj smála.
                                               Taky by jse ráda vdala.
*  *  *
Prvním autorem, jehož zápisky Paměti obsahují, je Bartoš z Práchňan (1444–1510), zámožný a vzdělaný měšťan kutnohorský, původně „suken kroječ“, zbohatlý nakládáním na doly. Růst bohatství byl u něho provázen i vzestupem společenským. Stal se nejdříve hlavou kutnohorského cechu „suken kroječů“, pak šepmistrem a rozhodující osobou ve správě města. V roce 1491 mu je udělen erb (který později přešel na Dačické), v němž spatřovala doba cíl měšťanského úsilí a vrchol společenského vzestupu.
Na otcovy zápisky navázal nejstarší syn Jan, který však brzy (1521) zemřel. Třetím autorem Pamětí se stal jeho mladší bratr Mikuláš z Práchňan (1485–1550), kterému dlouhý život vedle vrozených vlastností a značného vzdělání dovolil, aby se svým významem vyrovnal otci a dokonce jej přerostl. Čtvrtým autorem je Mikulášův nejstarší syn Jan, řečený mladší (1522–1552), který přežil svého otce pouze o dva roky. Byl posledním mužským členem rodu Práchňanských, který jím vymírá, přesto našly paměti svého pokračovatele. Stal se jím zeť Mikuláše z Práchňan, manžel jeho dcery a Janovy sestry Doroty, Ondřej Křivoláček (1510–1571). O jeho původu není nic známo a jmenoval-li se původně Dačický, nelze s určitostí tvrdit. Jeho první manželkou byla vdova po kutnohorském suken kroječi“ Martinu Křivoláčkovi, kterou si vzal v roce 1532 a měl s ní dceru a tři syny. Jedním z nich byl Tobiáš (*1534), jehož syn Matyáš Dačický je autorem závěru Pamětí, obsahujícího sdělení o smrti Mikuláše Dačického z Heslova, „strýce mého milého“   
Ale vraťme se k Ondřeji Křivoláčkovi. Z patnácti dětí, které měl se svou druhou manželkou Dorotou z Práchňan, ujal se Pamětí syn Mikuláš (*23. 12. 1555), stal se autorem větší části díla a dal mu konečnou formu. Stal se tak šestým a posledním autorem a má zásluhu na tom, že se nám Paměti dochovaly.
Než však Mikuláš Dačický dospěl do stadia vývoje své osobnosti, z něhož mohla vzniknout Prostopravda a Paměti, prožil neklidné a lehkomyslné mládí. Byl poslán na výchovu do kláštera v Kladrubech k opatu Wronovi, ale není známo, co a jak se tam naučil. V patnácti letech, po smrti otce, se vrátil do Kutné Hory, žádné řemeslo však nevykonával, ale žil z velkého dědictví, které mu zanechal otec. Vedl bouřlivý život, většinu času trávil v krčmách u vína ve veselé společnosti jiných šlechtických a měšťanských mladíků, v pitkách a rvačkách, znepokojoval poklidné měšťany kutnohorské nočními výtržnostmi, takže není divu, že mu nebyli nakloněni. 
Aby se stal váženým měšťanem s domovským právem, získal jako čtyřiadvacetiletý své „sousedství“ nákupem kutnohorského domu, který však záhy po dvou letech z důvodů svých hospodských eskapád prodal.
V roce 1582 se v krčmě U Svobodů střetl v souboji s Felixem Novohradským z Kolovrat, kterého zabil a několik následujících let strávil ve vězení a soudními jednáními. Nakonec byl spor s vdovou po Novohradském urovnán smírem a pokutou 125 kop grošů. V roce 1590 se oženil s Alžbětou Mládkovou. Manželství trvalo přesně dvacet let, ale zůstalo bezdětné. Ke konci života začaly Mikulášovi docházet peníze, a to nejen vinou dlouhotrvajících soudů ohledně souboje, ale také úpadkem dolování stříbra v Kutné Hoře. Hlásící se stáří uklidnilo Dačického výbušnou povahu a nový způsob života, vynucený věkem, způsobil, že se začal trvale věnovat úpravě pamětí předků a sepisování pamětí vlastních. Stal se nejpilnějším autorem a vtiskl celé kronice svůj osobitý styl – proto se po něm nazývá Paměti Mikuláše Dačického z Heslova.
Neodolám, abych neocitoval alespoň dva zápisy. První je z roku 1588:
Pan Mikuláš Trčka z Lípy rozvedl jse s manželkou svou mladou, krásnou, již byl k manželství pojal ze Slezska, a poslal ji zase k přáteluom jejím; což jse stalo pro její nezpůsoby. Tožť starému mladá žena.
Druhý zápis se týká roku 1620:
Ve středu po památce Petri et Pauli apostolorum [1/7] dali vyšoustnouti po pardusu [výpraskuu pranéře dvěma děvečkám, Dorně Košťálčině a Anně od Konvářů, domu šenkovního, pro smilství, že jse skurvily. Když k tomu trestání vedeny byly, ta Dorna košťálčina mluvila, že jse tomu a na ně větší stokrát kurvy dívají, nežli jsou ony, a že bohaté kurvy přhlížejí a s chudýma že jse mrskají. Kdo ví, lhala-li jest.
Na závěr připomínám, že Mikuláš Dačický je hlavní postavou her Ladislava Stroupežnického Zvíkovský rarášek a Paní mincmistrová a filmu režiséra Otakara Vávry Cech panen kutnohorských.

Žádné komentáře:

Okomentovat