středa 6. července 2016

Toulky po horách 2016 (V)

Předchozí článek Toulky po horách 2016 (IV)
Na Slovensku je na čtyřicet kopců, které mají v názvu slovo hoľa a sedmadvacet z nich má výšku nad tisíc metrů. Tou nejvýchodnější je Kojšovská hoľa (1246 m), nejvyšší vrchol letošních Toulek.

O půl osmé odjíždíme smluvním autobusem do osady Baňa Lucia, jejíž název mi připadá jako kříženec kdysi jugoslávské Banja Luky a proslulé neapolské písně Santa Lucia. Po zeleném značení vytrvale stoupáme ze 400 metrů k červeně značené Cestě hrdinov SNP a po ní na Biely kameň (1135 m). Míjíme malý památník SNP a zastavujeme se před chatou ErikaPůvodně loveckou chatu, postavenou ve 40. letech minulého století, koupily od MsNV Gelnica v 70. letech Východoslovenské železárny Košice a po přístavbě nové ubytovací části sloužila k rekondičním pobytům. V 90. letech byla zprivatizována a od roku 2003 je veřejnosti nepřístupná. Musíme tedy vzít zavděk občerstvením z vlastních zásob a plechovkové pivo si nechat na Kojšovskú hoľu. Na její vrchol stoupáme pom žluté značce, která vede po úzké asfaltce. V těsném sousedství kóty označující vrchol stojí od roku 1988 meteorologická radarová stanice Slovenského hydrometeorologického ústavu.
Z travnatého vrcholu se nám nabízí krásný kruhový výhled na Nízké i Vysoké Tatry a východní část Slovenska s jejími městy a obcemi.
Trochu znepokojeně pozorujeme svislé pruhy deště nad Košicemi, ale zdá se, že tento déšť k nám nepřijde, naopak se vzdaluje.
Sestupujeme neznačenou cestou ze svahu k místu nazvanému Mierová hora. Leží asi 250 metrů od meteorologické stanice na soukromém pozemku Urbárskej a Jakubiskovej spoločnosti Kojšov. V podobě tří trojúhelníků je zde umístěno 49 bílých Sloupů míru s nápisem Nech pokoj vždy vládne na Zemi a Nech je mier na Slovensku
Oněch 49 sloupů symbolizuje polohu Slovenska na 49. rovnoběžce, trojúhelníky vyjadřují symbolickou podporu fyzickému, duševnímu a duchovnímu růstu člověka. Sloupy míru jsou darem japonské společnosti jako prosba za světový mír. Projekt byl realizován dne 18. května 1997 a je zde také pamětní kámen na památku obětí tsunami v Japonsku.
Sestupujeme po modré značce, pohledem doleva se loučíme s Kojšovskou hoľou...
... a pokračujeme po sjezdovce dolů. V zimě poskytuje „Kojšovka“ výborné podmínky pro sjezdové i běžecké lyžování. Vedl tudy i nejstarší lyžařský maratón na Slovensku z Gelnice do Košic, který se poprvé uskutečnil v roce 1929.
Přicházíme do Zlaté Idky, staré hornické osady připomínané poprvé v roce 1349, kdy se v potoku Ida rýžovalo zlato. Opouštíme zelenou značku a klesáme po úzké asfaltce k hospůdce stojící hned u silnice. Po příjemném posezení pokračujeme po žluté značce do sedla Podkova a potom po zelené stoupáme ke kapli sv. Anny.
V 17. století zde byla postavena nejen kaple,...
... ale také kamenný dům pro kostelníka a správce lesů – hajduka. K domu patřila i hospodářská budova, v níž hajduci chovali hospodářská zvířata. Žili zde se svými rodinami, starali se o les a o posvátné místo.
Postupně klesáme do obce Poproč, odkud odjíždíme autobusem do Jasova a dalším do Moldavy.
Následující článek Toulky po horách 2016 (VI)