středa 20. května 2015

Co jsem také přečetl_______________ _____________Historik s charismatem

Jakmile jsem se dozvěděl, že nakladatelství a vydavatelství Městské knihy, s. r. o., v Žehušicích vydalo knihu Lukáše Provaze s podtitulem Život a dílo Zdeňka Jelínka 19361994, musel jsem si ji sehnat.

PhDr. Zdeněk Jelínek, CSc., nás na kutnohorské průmyslovce učil dějepis, já se s ním seznámil blíže a jeho nabídku k tykání jsem považoval za velkou čest (psal jsem o něm na tomto blogu zde).
Zdeněk patřil mezi znalce středověkého dolování v Kutné Hoře i regionálních dějin Kutnohorska a Kolínska. Především je ale dodnes řazen mezi přední české odborníky na historii protinacistického odboje. Zvláštní pozornost věnoval paravýsadkům a partyzánskému hnutí, o němž nasbíral neocenitelný soubor autentických vzpomínek. Zaměřil se také na tematiku heydrichiády a holocaustu a publikoval množství příspěvků i monografií. Pro své postoje byl v době normalizace pronásledován StB a profesně i osobně perzekvován. Rehabilitace se dočkal po sametové revoluci, kdy se stal ředitelem Vojenského muzea v Praze a z hodnosti poručíka. A jako znalec vážné hudby předsedal Společnosti Jana Kubelíka. Obdržel několik ocenění a roku 2014 jej Kutná Hora jmenovala čestným občanem in memoriam. Kniha je detailní biografií této výjimečné, dalo by se říct renesanční osobnosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat