neděle 11. března 2012

Světlá v Toulavé kameře

Je sobota ráno a do Světlé zavítala nevšední návštěva – redaktor Roman Šulc s kameramanem Janem Kubkou z populárního televizního pořadu Toulavá kamera. Po dvouletém slibování, odkladech a nových slibech přijeli natočit další z reportáží o zajímavých místech naší republiky.

Začínalo se u jižního křídla zámku, kde jsem si připravil krátký vstup vysvětlující, co znamená tajemný latinský nápis nade dveřmi do této nejstarší, trčkovské části zámku. V podstatě šlo jen o pár vět a gesto pravou rukou ukazující na nápis, ale nebylo to vůbec jednoduché. Jednou to bylo moc rychle, podruhé byli z dálky slyšet hlasitě se bavící chodci v parku, potřetí projelo po silnici nákladní auto, pak jsem gesto udělal příliš pomalu, při opakovaném záběru jsem se za rukou ohlížel příliš dlouho – zkrátka stále se kameramanovi něco nelíbilo. Hlavně zachovat klid, říkal jsem si, a tvářit se přirozeně, jenže když jsem zapomněl závěr textu, připadal jsem si jak Bohdalka ve známé scénce v roli učitelky před kamerou.
Nakonec to samozřejmě dopadlo k všeobecné spokojenosti a podobnému mučení byl podroben Josef Böhm, který měl v Muzeu Světelska přiblížit televizním divákům historii sklářství, kamenictví a broušení granátů na Světelsku. Další natáčení se konalo v děkanském kostele sv. Václava, kde se o komentář postarala historička Alena Křivská, známá čtenářům Světelského zpravodaje svými zasvěcenými články týkajícími se historie kostela. Natáčelo se nejen v hlavní lodi, ale také na kůru a u zvonů ve věži. Středověké podzemí přišlo na řadu až na konec, přestože původně to byl prvotní impuls a hlavní záměr podpořený šéfredaktorkou časopisu Turista. Ani zde se nepodařilo moje krátké vystoupení natočit na první pokus, jednak se už počítala každá vteřina, jednak práci ztěžovaly stísněné prostory a nedostatek světla.

Žádné komentáře:

Okomentovat